Müzikte Aralıklar Nedir?
Eğer müzikte aralıklar olmasaydı, gamlarımız, melodilerimiz ya da akor ilerleyişlerimiz de olmazdı. Bir bakıma, aralıklar müziğin temelidir.
Ancak pek çok yeni müzisyen için temel müzik teorisi bile göz korkutucu görünebilir.
Bu küçük rehberde size müzikteki aralıklar hakkında bilmeniz gereken her şeyi ve müzik yaratmayı daha eğlenceli hale getirmek için bunları nasıl kategorize edebileceğinizi öğreteceğiz!
Aralık Nedir?
Bir aralık, iki nota arasındaki perde mesafesidir.
Aralık ne kadar küçükse, bu iki nota arasında o kadar az perde farkı vardır. Öte yandan, aralık ne kadar büyükse, iki nota arasındaki perde farkı da o kadar büyük olur.
Aralıkları birçok şekilde kategorize edebiliriz, ancak bir aralığı tanımlarken bakmak istediğimiz üç ana unsur vardır:
- Aralığın Perde Mesafesi
- Aralığın Kalitesi
- Aralığın Armonik Veya Melodik Olup Olmadığı
İşin özüne inmeden önce, en temel iki aralık türüne bakalım: tonlar ve yarım tonlar.
Tonlar ve Yarı Tonlar
Tonlar ve yarım tonlar (sırasıyla tam adımlar ve yarım adımlar) temel aralıklardır.
Çeşitli gamlar ve akorlar oluşturmak için bir dizi ton ve yarım ton kombinasyonu kullanacağız.
Yarım tonlar grubun en küçük aralığıdır. İnsanlar genellikle yarım tondan yarım adım olarak bahseder.
Örneğin, klavyenizde C notasında iseniz ve C# notasına geçerseniz, bu yarım adımdır.
Tonlar yarım tonların iki katı büyüklüğündedir ve çoğu kişi bunları tam adım olarak adlandırır. Bu aralık atlamasını iki yarım ton olarak düşünebilirsiniz.
Örneğin, klavyenizde C notasındaysanız ve D notasına geçerseniz, tam bir adım ilerlemiş olursunuz.
Aralık Adları
Artık en temel iki aralığı iyi bir şekilde anladığınıza göre, birkaç büyük aralığa ve bunları nasıl tanımlayabileceğimize bir göz atalım.
Bir aralığı tanımlamak için sayıları kullanırız. Sayılar, iki nota arasında kaç tane müzikal harf adı olduğuna dayanır.
Diyelim ki yan yana C ve D notaları var ve aralık adını bulmaya çalışıyoruz, C ve D’nin iki harf adının farklı olmasının onu bir saniye yaptığını biliyoruz.
Ancak, D notasını alıp E ‘ye taşırsak, C ve E üç harfli notalar olduğu için aralık üçte bir olur.
Eğer Mi ‘yi Fa ‘ya yükseltirsek, aralık dörtte bir olur.
Eğer Fa ‘yı Sol ‘a yükseltirsek, aralık beşli olur.
Eğer Sol ‘u La ‘ya yükseltirsek, aralık altılı olur.
Eğer A ‘yı B ‘ye yükseltirsek, aralık yedili olur.
Eğer B ‘yi C ‘ye yükseltirsek, aralık bir sekizlik ya da bir oktav olur
Aynı olan iki notaya baktığımızda bir aralık ismimiz olduğunu da belirtmek önemlidir. Bu aralığa unison denir.
Örneğin, bir partisyondaki iki enstrüman aynı notayı aynı anda çalabilir.
Aralık Kalitesi
Aralık kalitesi, belirlenmesi gereken bir sonraki unsurdur.
Aralıklardan bahsederken sadece sayılarına atıfta bulunmayız. Bunun yerine, onları niteliklerine göre ayırt ediyoruz.
Aşağıdaki fotoğrafa bakarsak, asa üzerindeki aralıkların her ikisinin de üçte bir olduğunu görebiliriz.
İlk aralıkta Do ‘dan Eb ‘e (C-D-Eb) giden üç harfli notalar vardır.
İkinci dahili de Do ‘dan E ‘ye (C-D-E) giden üç harfli notalara sahiptir.
Bu iki aralığı birbirinden ayırmak için, onları ayıran niteliğin ne olduğunu bulmamız gerekir.
Aralıklar dünyasında, aşağıdakiler de dahil olmak üzere birkaç tür nitelik vardır:
- Mükemmel aralıklar
- Majör aralıklar
- Minör aralıklar
- Artırılmış aralıklar
- Eksilen aralıklar
Bu farklı aralık türlerinin nasıl çalıştığına geçmeden önce, majör ölçeğe bir göz atalım.
Tonik veya kök notadan başlayarak majör gamdaki her nota bir majör aralık veya mükemmel aralık oluşturur:
İşte Do majör gamındaki aralıklar:
Mükemmel Aralıklar
Mükemmel aralıklar olarak üç tür aralıktan söz ederiz:
- Mükemmel dördüncü
- Mükemmel beşinci
- Mükemmel sekizlik (oktav)
Bunlar majör gamda doğal olarak oluşan aralıklardır. Birlikte ses çıkarma biçimleri ve oluşturdukları frekans oranları nedeniyle bunları “mükemmel” aralıklar olarak adlandırıyoruz.
Mükemmel aralıklar olmayan dörtlüler ve beşliler vardır, bunlara daha sonra değineceğiz.
Bununla birlikte, size daha iyi bir görsel sunmak için, müzik teorisindeki tüm mükemmel aralıkları burada bulabilirsiniz:
Majör Aralıklar
Majör aralıklar olarak dört tür aralıktan söz ederiz:
- İkinci büyük
- Büyük üçüncü
- Binbaşı altıncı
- Majör yedili
Eğer majör diziye bakıyorsanız ve üst nota mükemmel bir aralık değilse, o zaman bunun bir majör aralık olduğunu belirleyebilirsiniz.
Aralık numarasını ararken, aralıktaki en düşük harfle başlayabilir ve bunu bir (kök veya tonik) olarak etiketleyebilirsiniz. Ardından, daha yüksek notaya ulaşmak için kaç harf gerektiğini sayabilirsiniz.
İşte Do majör gamındaki majör aralıklar:
Tabii ki, aynı şey sadece Do majör için değil, herhangi bir majör gam için de geçerlidir.
Eğer tonikten başlayıp onun üzerindeki bir notaya geçiyorsanız, bu ya majör ya da mükemmel olacaktır.
Minör Aralıklar
İşte burada işler biraz karmaşıklaşmaya başlar. Majör aralıklarımızdan herhangi birinin üst notalarını yarım adım veya yarım ton düşürürsek, bunlar minör aralıklar haline gelir.
Diyelim ki yukarıda tartıştığımız gibi C ile E arasında bir aralık var. Bu aralık majör üçlüktür. Ancak, E ‘yi bir bemol ile düşürürsek, Eb olur. Artık C ‘den Eb ‘e olan aralık minör üçlük olur.
Majör gamda sadece dört olası majör aralığımız olduğundan, aynı zamanda sadece dört olası minör aralığımız vardır:
- Küçük ikinci
- Minör üçüncü
- Küçük altıncı
- Minör yedili
Devam etmeden önce, halihazırda öğrendiklerimizi özetleyelim:
- Tonik ya da kök notadan başlayarak bir majör gamdaki üst notaya bakıyorsanız, bu sadece bir majör ya da mükemmel aralık olabilir.
- Majör gamdaki en üst nota dörtlü, beşli veya sekizli ise, mükemmel bir aralığa sahip olursunuz.
- Majör gamdaki en üst nota ikinci, üçüncü, altıncı veya yedinci ise, o zaman bir majör aralığa sahip olursunuz.
- Bir majör aralığın en üst notasını alıp bir yarım ton veya yarım adım düşürürseniz, bir minör aralığa sahip olursunuz.
Artırılmış Aralıklar
Bir majör veya mükemmel aralığı yarım adım veya yarım ton genişlettiğinizde, aynı harf adını koruduğunuz halde, bir artırılmış aralık elde edersiniz.
Örneğin, C ‘den G ‘ye tam beşli bir aralık alırsak ve G ‘yi G# ‘ye uzatırsak, bunu artırılmış beşli bir aralık haline getirmiş oluruz. Aynı şey C ‘den D ‘ye majör ikinci aralığı alıp D ‘yi D# ‘ye uzatırsak da geçerli olur. Bu aralık bir artırılmış ikinci aralık olacaktır.
Artırılmış aralıkların neye benzediğine dair daha iyi bir fikir edinmek için aşağıdaki fotoğrafa bakın ve nasıl ses çıkardıklarına alışmak için bir saniyenizi ayırıp bunları bir klavyede çalmaktan çekinmeyin.
Peki, aralıktaki yüksek notaya diyez yerine bemol koyarsak ne olur?
Bu durumda, eksiltilmiş aralık denilen şeyi elde ederiz.
Eksilen Aralıklar
Mükemmel aralıklardan (dörtlüler, beşliler veya sekizli) herhangi birinin üzerine bir bemol koyarsak, bunlar minör aralıklar yerine eksilmiş aralıklar haline gelir.
Örneğin, diyelim ki tam dörtlü olan C ‘den F ‘ye kadar notalarımız var.
Eğer F notasının üzerine bir bemol koyarak Fb yaparsak, eksiltilmiş bir dörtlük elde ederiz.
Üst notayı bir yarım ton düşürmek için minör bir aralığın üzerine bir bemol koyarsak, aynı zamanda eksiltilmiş bir aralık elde ederiz. Örneğin, minör yedili olan E ‘den D ‘ye kadar olan notalara sahipsek ve D ‘yi bir yarım ton düşürmek için üzerine bir bemol koyarsak, eksiltilmiş yedili elde ederiz.
Eğer majör bir aralığı eksiltilmiş bir aralık yapmak isteseydik, bunun yerine üst notayı bir tam adım düzleştirmemiz gerekirdi.
Standart Müzik Aralıklarını Tamamlama
Bu noktada, müzikte aralıkların nasıl çalıştığını oldukça iyi anlamış olmalısınız. İşte size ünisondan oktava kadar çeşitli aralıkları hatırlamak için yanınıza alabileceğiniz küçük bir çizelge:
Bileşik Aralıklar
Şimdiye kadar basit aralıkların ne olduğunu tartıştık.
Basit bir aralık, bir oktav içinde olan bir aralıktır. Bununla birlikte, bir oktavın sınırları dışına çıktığımızda, bileşik aralık lar olarak adlandırılan aralıklara gireriz.
Bileşik aralıkları tartışmanın birkaç farklı yolu vardır.
İlk yöntem, aralık adının önünde “bileşik” kelimesini kullanmaktır.
Örneğin, şimdi majör üçte bir olduğunu bildiğimiz C – E aralığına sahip olduğumuzu varsayalım.
En üstteki E notasını alıp bir oktav yukarı yerleştirirsek, bileşik majör üçlü olur.
Ancak, sekizin üzerindeki sayı adlarını kullanarak bileşik aralıkları da adlandırabilirsiniz.
Yukarıdaki aynı örnekte, bir oktav daha yüksek bir E ile Do ‘dan Mi ‘ye geçiş, bileşik majör üçlü yerine majör onlu olacaktır.
Armonik ve Melodik Aralıklar
Müzik teorisyenleri, aralıkları tanımlamak için sayıları ve kaliteyi kullanmanın ötesinde, aralıkları genellikle iki farklı grupta sınıflandırırlar:
- Harmonik Aralıklar
- Melodik Aralıklar
Aynı terimleri kullansalar da, armonik aralıklar ve melodik aralıklar, armonik ve melodik minör dizilerden farklıdır.
Harmonik Aralıklar
Armonik aralık, iki notanın birlikte veya “uyum” içinde çalındığı bir aralıktır.
Aşağıdaki fotoğrafa bakarsanız, armonik bir majör üçlük oluşturmak için aynı anda çalınan bir Do ve Mi göreceksiniz.
Melodik Aralıklar
Öte yandan, bir notanın diğerinden sonra çalındığı melodik aralıklarımız vardır. Bu notaların bir melodinin parçası olduğu söylendiği için melodik aralıklar olarak adlandırılırlar.
Aşağıdaki fotoğrafa bakarsanız, melodik majör üçlüyü oluşturmak için melodik formda çalınan bir Do ve Mi göreceksiniz.
Müzikte Aralıklar
Müzikteki aralıkları tanımlamak söz konusu olduğunda, yapmanız gereken ilk şey, yukarıda ele aldığımız teorik kavramları anlamaktır. Aralıkların genel olarak nasıl çalıştığı konusunda kendinizi rahat hissettiğinizde, onları kulaktan nasıl tanımlayacağınızı öğrenmeye başlayabilirsiniz.
Müzikteki çeşitli aralıklar arasında küçük bir yolculuğa çıkalım ve bunları kolaylıkla tanımanıza yardımcı olacak bazı popüler şarkıları tartışalım.
Küçük İkinci
Minör saniye, batı müzik teorisindeki en küçük aralıktır.
İki nota arasında yarım adım veya yarım ton olduğunda, iki nota yan yana veya aynı anda çalındığında uyumsuz ve uğursuz bir etki elde edersiniz.
Küçük saniyenin en iyi örneklerinden biri “Jaws” filminin tema şarkısıdır.
Şarkının giriş notaları, dinleyicilerin kalplerinde ve zihinlerinde dehşet uyandırmak için minör saniye tarzında yukarı ve aşağı hareket eder. On yıllar sonra bile, bu filmin tema şarkısı hala anında tanınabilir!
Binbaşı İkinci
Dünyanın en mutlu şarkılarından birinin başlangıç notalarını elde etmek için uğursuz minör saniyedeki en üst notayı alıp yarım basamak yükseltmemiz biraz aptalca görünüyor!
“Happy Birthday “in ilk satırında, yükselen ve alçalan bir majör saniye duyabilirsiniz.
Yükselen majör saniye Happy-Birth , alçalan majör saniye ise Birth-day ‘dir.
Küçük Üçüncü
Minör üçlük geleneksel İngiliz şarkısı “Greensleeves “de bulunabilir. Bu şarkı boyunca pek çok minör üçlük vardır, ancak ilk yükselen minör üçlük aralığını şarkının en başında duyabilirsiniz.
Alçalan minör üçlük için en iyi şarkı örneklerinden biri, tartışmasız tüm zamanların en popüler Beatles şarkılarından biri olan “Hey Jude “dan gelir.
Bu alçalan minör üçlüyü şarkının ilk dizesinde “Hey “den “Jude “a geçerken duyabilirsiniz.
Üçüncü Büyük
Daha mutlu aralıklara geri dönecek olursak, majör üçlünün en iyi şarkı örneklerinden biri eski bir Amerikan ruhanisi olan “When the Saints Go Marching In “den gelir.
Yükselen majör üçlük, şarkının ilk dizesinde, “Oh “tan “When “e kadar duyulabilir.
Öte yandan, alçalan majör üçlünün en iyi örneği Afro-Amerikan ruhanisi “Swing Low, Sweet Chariot “tan gelir.
Şarkının ilk satırında “Swing “den “Low “a geçerken alçalan minör üçlüyü duyabilirsiniz.
Mükemmel Dördüncü
Tam beşlinin yanında, tam dörtlü batı müzik teorisindeki en kararlı aralıklardan biridir.
Popüler müzikte mükemmel dördüncünün en iyi örneklerinden biri 18. yüzyıl Hıristiyan ilahisi “Amazing Grace “dir.
Bu yükselen tam dördüncüyü şarkının ilk hecesi olan “A-maz-ing” sözcüğünde duyabilirsiniz.
Alçalan mükemmel dördüncü aralığın mükemmel bir örneği, sevilen Noel şarkısı “O Come, All Ye Faithful “dan alınmıştır.
Bu alçalan dörtlü, ilk satırda, “O Come “dan “All “a kadar duyulabilir.
Tritone
Triton, batı müziğindeki en sıra dışı ve rahatsız edici aralıklardan biridir. Uzun yıllar boyunca insanlar bu aralıktan “Şeytan’ın aralığı” olarak bahsetmiştir. Bir triton, tam dördüncü ve tam beşinci aralıkların tam ortasında yer alır. Artırılmış dörtlü ya da eksiltilmiş beşli olarak da adlandırılabilir.
Batı müziğinde tritonun en iyi örneklerinden biri The Simpsons ‘ın tema şarkısıdır. Tritonu ilk satırda duyabilirsiniz, “The-Simp-sons.”
Tritonun alçalan bir örneğine gelince, Pearl Jam’in “Even Flow” şarkısını dinleyin.
Ana mısradaki vokal hattı belirgin bir triton aralığı ile başlar.
Mükemmel Beşinci
Tam beşli, batı müziği teorisindeki en istikrarlı aralıklardan biridir. Temel üçlülerde yoğun olarak kullanıldığını görürsünüz ve popüler müzikteki akor ilerlemelerinin çoğunu oluşturur.
Armonik bir aralık olarak çalındığında çok güçlü bir ses yaratır. Öte yandan, melodi içinde kullanıldığında, canlandırıcı veya muzaffer bir ses yaratabilirsiniz.
Mükemmel beşlinin en iyi örneklerinden biri Star Wars ‘un tema şarkısında bulunabilir.
Alçalan tam beşli aralık örneği için The Flinstones ‘un tema şarkısındaki ilk birkaç notayı dinleyebilirsiniz. Alçalan tam beşli ilk “Flin-stones “da duyulabilir.
Küçük Altıncı
Tam beşlinin üzerine çıktığımızda, aralıklar çok daha “melodik” hissettirmeye başlar. Minör altılı ve üzerindeki aralıklarda iki nota arasındaki mesafe çok daha büyüktür, bu da şarkı örneklerinin çok daha yardımcı olmaya başladığı yerdir.
Modern popüler müzikte minör altıncının en iyi örneklerinden biri FUN grubu ve hit şarkıları “We Are Young “dır.
Bunu nakaratta “Set the world on fi-re” dizesinde duyabilirsiniz.
Yükselen ve alçalan minör altılı arasında gidip gelen müzikteki minör altılının bir başka harika örneği de klasik Scott Joplin ragtime melodisi “The Entertainer “dan gelir.
İlk birkaç pikap notasından sonra minör altılının yukarı ve aşağı hareket ettiğini duyabilirsiniz.
Binbaşı Altıncı
Majör altılı aralık, iyi bir şarkı örneğinin yardımcı olabileceği bir başka oldukça büyük atlamadır.
Müzikte büyük altıncılığın en iyi örneklerinden biri geleneksel İskoç halk şarkısı “My Bonnie Lies Over the Ocean “dır.
“My Bon-nie ” ana dizesinin ilk birkaç hecesinde yükselen majör altılıyı duyabilirsiniz.
Alçalan majör altılıya iyi bir örnek olarak Michael Jackson’ın “Man In The Mirror” şarkısını kullanabilirsiniz.
Nakaratta ilk iki hecede inici bir majör altılı bulacaksınız, “Aynadaki adamla başlıyorum .”
Minör Yedinci
Müzikte minör yedilinin en iyi örneklerinden biri West Side Story ‘den gelir.
Bu yükselen majör yediliyi “Somewhere” şarkısında “There’s a place for us” dizesinde duyabilirsiniz.
Alçalan minör yediliye gelince, en popüler örneklerden biri Herbie Hancock’un “Watermelon Man” şarkısından gelir. Şarkıdaki ilk iki nota bir minör yedili aralığı oluşturur.
Majör Yedili
Majör yedili aralığı, oktava çok yakın olduğu için popüler müzikte sıklıkla rastlanmayan garip bir aralıktır. Elbette, özellikle biraz renk katmak için bu aralığı akorlarda sık sık duyarsınız.
Melodik bir aralık olarak majör yedilinin en popüler örneklerinden biri A-Ha klasiği “Take On Me “dir.
“Take On” nakaratının ilk satırında majör yedili aralığı duyabilirsiniz.
Alçalan majör yediliye gelince, bunun en iyi örneklerinden biri Cole Porter’ın “I Love You” şarkısındaki melodidir.
Melodinin ilk birkaç notası cesur bir majör yedili ile başlar.
Oktav
Oktav, müzik teorisindeki en büyük basit aralık sıçramasıdır. Bu oktav atlamasının en iyi örneklerinden biri popüler şarkı “Somewhere Over the Rainbow “dan gelir.
Nakaratta “Some-where “in iki hecesi arasında bir oktav atlama vardır.
En sevdiğimiz alçalan oktav hatırlatmalarından biri 90’ların popüler sitcom’u Doogie Howser, M.D .’nin tema şarkısından geliyor.
Son Düşünceler
Aralıklar en önemli müzik teorisi araçlarından bazılarıdır. Bu temel müzik teorisi araçları olmadan çok uzağa gidemezsiniz. Melodilerden akorlara, ilerlemelere ve ötesine kadar, aralıkları yapı taşları olarak düşünebilirsiniz.
Artık bu makaleyi tamamladığınıza göre, sevdiğiniz müzikteki aralıkları nasıl tanıyacağınız ve kendi müziğinizi yazarken aralıkları nasıl kullanacağınız konusunda iyi bir fikriniz olmalı.
Kaynak: emastered.com