Gelisiyorum.com | Blog

Oyun içi ganimet kutuları: Oyun mu, kumar mı?

19.02.2025
21
Oyun içi ganimet kutuları: Oyun mu, kumar mı?

Çocuklarınızın oyun oynarken edindikleri sanal ganimet kutuları ve diğer kumar benzeri ödüller, hafife almamanız gereken riskler oluşturabilir.

Tarihsel olarak, birçok video oyunu basit bir ekonomik model izledi: Bir kez öde, sonsuza kadar oyna. Ancak günümüzde, bir oyunu satın almak genellikle sadece bir başlangıçtır. Modern oyunlar, oyuncuların temel oyuna ücretsiz olarak erişebildiği ancak bu ekstraların ilerlemelerini hızlandıracağı, rekabet avantajları sağlayacağı veya oyun deneyimlerini geliştireceği umuduyla sürekli olarak oyun içi öğelere para harcamaya teşvik edildiği ücretsiz oyun ekosistemlerini giderek daha fazla benimsemiştir.

Ganimet kutuları, skin bahisleri ve birçok video oyununun tartışmalı bir özelliği hâline gelen diğer mikro işlemler. Eğlence ve kumar arasındaki çizgiler bulanıklaşırken sonuçlar da netleşiyor. Bir zamanlar mühürlü gizemli kutular ve diğer şansa dayalı, kumar benzeri ödüller endişe edici görülmezken artık çoğu (kumar oynadıklarının farkında bile olmayan) çocuklar ve gençler arasında kumar bağımlılığına katkıda bulunan potansiyel risk olarak kabul edilmektedir.

Bu arada, düzenleme çarkları oldukça yavaş dönüyor. Birçok ebeveyn de çoğu zaman hazırlıksız yakalanmakta ve çocuklarını ve ailelerini tehlikeden uzak tutmak için mücadele etmektedir.

Oyun ticaretinin püf noktaları

Ganimet kutuları, piyango kazı kazan kartlarından ya da rastgele plastik oyuncaklar içeren dijital çikolata yumurtalarından pek de farklı değil, belki de en tartışmalı oyun içi ödül türüdür. Candy Crush, Fortnite, FIFA, League of Legends ve Final Fantasy gibi büyük oyun serileri de geliştirme maliyetlerini dengelemek için bu “ganimet kutularından” ve diğer mikro işlemlerden elde edilen gelirlere bel bağlamıştır. Araştırmalar, 2025 yılı sonuna kadar ganimet kutularının 20 milyar ABD dolarının üzerinde gelir getireceğini tahmin etmektedir.

Bilmeyenler için ganimet kutularının nasıl çalıştığını açıklayalım:

Reklam
  • Bir oyuncu, içinde ne olduğunu bilmeden bir ganimet kutusu satın almak için gerçek para harcar veya ödül olarak alır.
  • Içerik rastgele belirlenir, bu da satın alma işlemini bir kumar haline getirir.
  • Nadir ve çok arzu edilen ödüller kasıtlı olarak azdır ve tekrarlanan harcamaları teşvik eder.

İşte bu noktada slot makineleri ve rulet çarklarıyla olan paralellikleri görmezden gelmek imkânsız hâle geliyor. Bu gerilim, ödül ve aralıklı pekiştirme karışımı süreç, özellikle gençlerin para harcama dürtülerini kamçılayarak oyunları bırakamamalarına neden oluyor. Mobil cihazların erişilebilirliği ve birçok platformda yaş doğrulama kontrollerinin olmaması sorunu daha da kötüleştiriyor.

Gerçekten de kumarhaneler yönetmeliklere ve lisanslama gerekliliklerine tabi iken birçok video oyunu yasal gri bir alanda faaliyet göstermektedir. Genç oyuncular için kompulsif harcama riski özellikle gerçektir. Kumar davranışlarının gelişmesi ve genellikle ebeveynlerin haberi olmadan önemli mali kayıpların yaşanması da dahil olmak üzere sonuçlar ciddi olabilir.

Çocuklarınızın oyun oynarken edindikleri sanal ganimet kutuları ve diğer kumar benzeri ödüller, hafife almamanız gereken riskler oluşturabilir.

Üçüncü taraf kumar siteleri ve influencer’lar: Oyunun durumu

Ganimet kutuları sadece oyunların içinde olan bir sorun değil. Bu aynı zamanda ikincil bir kumar piyasasının da oluşmasına neden oldu. Üçüncü taraf web siteleri, oyuncuların bazı popüler oyunlardaki silah kaplamaları gibi oyun içi eşyalarını gerçek para karşılığında takas etmelerine veya bahis oynamalarına olanak tanıyor. Bu siteler genellikle düzenleyici gri bir alanda faaliyet gösterir ve çok az düzenlemeyle karşılaşır veya hiçbir düzenleme ile karşı karşıya kalmazlar. Birçoğu, reşit olmayanların bahis oynamasını aktif olarak engellemiyor, üstelik para kaybeden oyuncuların çoğu zaman başvuracakları bir merci de yok.

Oyun ve kumar arasındaki bağlantı, genellikle genç kitleler üzerinde büyük etkisi olan sosyal medya fenomenleri tarafından daha da güçlendirilmektedir. Bazıları takipçilerini kumar platformlarına yönlendirebilir, muhtemelen kullanıcı kayıplarına dayalı komisyonlar kazanabilir ve bu bazen platformun gerçek sahibi olduklarını açıklamadan olabilir.

Oyun bitti mi? Pek sayılmaz

Oyun ve kumar arasındaki çizginin her zamankinden daha bulanık olması nedeniyle düzenleyiciler bu durumu dikkate aldı ve oyun endüstrisi gelecekte bir hesaplaşma ile karşı karşıya kalabilir. Ancak şimdilik, mevzuat ve uygulama büyük ölçüde elde edilmesi zor bir konu ve oyun şirketleri katılım ve para kazanma taktiklerinde ince ayar yapmaya devam ediyor.

İşte, bazı ülkelerin ganimet kutuları ve diğer oyun içi ekstralara karşı yürüttüğü yasama faaliyetlerinin bir özeti:

Ebeveynler ne yapabilir?

Ganimet kutuları ve diğer tartışmalı oyun içi satın alımlarla ilgili sorun yakın zamanda ortadan kalkmayacak. Ebeveyn olarak altta yatan riskleri azaltmaya yardımcı olmak için ne yapabilirsiniz?

  • Çocuklarınızla oyunlardaki kumar benzerlikleri hakkında konuşun çünkü bu tür davranışlarda bulunduklarının farkında olmama ihtimalleri yüksektir. Bir oyunda ödül kazanmak ile rastgele öğeler satın almak için gerçek para harcamak arasındaki farkı anlamalıdırlar.
  • Çocuğunuzun hangi oyunları oynadığını ve ganimet kutuları veya diğer mikro işlemlerle ilgilenip ilgilenmediğini takip edin.
  • Bazı platformlar harcama limitleri belirlemenize ve oyun içi satın alımları kısıtlamanıza veya kapatmanıza izin verir. Ganimet kutularına veya diğer mikro işlemlere yanlışlıkla veya aşırı harcama yapılmasını önlemek için bu özellikleri kullanın.
  • Belirli oyunlara veya uygulama içi satın alımlara erişimi engelleyebilen ve/veya harcama limitleri belirlemenize veya yapılan satın alımları onaylamanıza izin veren ebeveyn kontrollerini etkinleştirin.
  • Takip ettikleri sosyal medya fenomenleri de dahil olmak üzere tüm çevrimiçi etkinliklerini bilmeye çalışın.
  • Olumlu bir örnek oluşturun; gözlerinizi kendi ekranlarınızdan ayırın ve çocuklarınızın ekran süresini azaltmak için çevrimdışı hobileri teşvik edin.

Video oyunlarındaki ganimet kutuları ve kumar benzeri mekanikler sadece geçici bir heves değildir, bu nedenle risklerin farkında olun. Çocuklar için oyun oynamak bir macera ve öğrenme deneyimi olmalıdır, tüm ailenin refahını riske atabilecek bir kumar değil.

Neden çocuklarınıza Safer Kids Online‘da ‘Hey Pug‘ı izletmiyorsunuz? Hey Pug, ESET tarafından çocuklara çevrimiçi güvenlik ve gizlilik hakkında ilgi çekici ve eğlenceli bir şekilde eğitim veren bir animasyon dizisidir.

author avatar

Kaynak

BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.

Gelisiyorum.com | Görsel Eğitim Akademisi!